پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 250980
پالايش عشاير در چهارمحال و بختياري امسال انجام مي‌شود/ خدمت‌رساني به عشاير منوط به دريافت کارت شناسايي
تاریخ انتشار : 1400/07/08 09:14:31
نمایش : 1191
مديرکل امور عشاير چهارمحال و بختياري گفت: يکي از برنامه‌هاي پيش رو اين اداره کل اين است که عشاير پالايش شوند، برخي از سال‌هاي قبل دفترچه عشايري دارند ولي برخي از آن‌ها ديگر عشاير نيستند و ساکن شدند که اين موارد بايد تعيين تکليف شود.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار، يحيي حسين پور مديرکل امور عشاير چهارمحال و بختياري در گفت‌وگو با جهانبين نيوز؛ اظهار کرد: حدود 25 هزار خانوار عشايري در استان وجود دارد که عمدتاً عشاير برون کوچ هستند.

وي افزود: 99 درصد از اين تعداد خانوار عشاير به شمال استان خوزستان کوچ مي‌کنند.

مديرکل امور عشاير چهارمحال و بختياري ادامه داد: عشاير در فصل تابستان در همه شهرستان‌هاي اين استان به‌جز بن و سامان ساکن هستند.

حسين پور عنوان کرد: زمان کوچ پاييزه معمولاً از بيستم شهريورماه هر سال آغاز و تا آخر مهرماه ادامه خواهد داشت.

وي خاطرنشان کرد: به دليل آنکه عشاير معمولاً در فضاي باز ساکن هستند و از طرفي تراکم جمعيت پاييني دارند کمتر از بيماري کرونا آسيب ديدند و شبکه بهداشت استان نيز عشاير را واکسينه کرد.

مديرکل امور عشاير چهارمحال و بختياري اضافه کرد: هماهنگي‌هاي لازم انجام خواهد شد تا آن دست از عشاير که نتوانستند در اين استان واکسينه شوند در استان خوزستان واکسن بزنند.

حسين پور بيان کرد: طبق ماده 5 آيين‌نامه سازمان‌دهي عشاير هر دستگاه اجرايي به نسبت جمعيت عشاير منطقه و به نسبت اعتباري که در اختيار دارد بايد به عشاير خدمت‌رساني کند، اين موضوع به مديريت آموزش عشاير چهارمحال و بختياري مربوط مي‌شود که زير نظر اداره کل آموزش و پرورش اين استان قرار دارد.

وي تأکيد کرد: در طي مدتي که عشاير در چهارمحال و بختياري حضور داشتند عمده ارزاق آن‌ها که معمولاً آرد است به‌صورت يارانه‌اي در اختيار آن‌ها قرار مي‌گيرد، در حال حاضر حدود 100 فروشنده  عشايري در اين استان وجود دارد که اقلام را به‌صورت شبکه‌اي و تحت نظارت ناظران در اختيار عشاير قرار مي‌دهند.

مديرکل امور عشاير چهارمحال و بختياري يادآور شد: سامانه‌اي طراحي شد که بر اساس کد ملي است و براي جلوگيري از سوءاستفاده‌هاي احتمالي آرد با استفاده از کد ملي در اختيار عشاير قرار مي‌گيرد.

حسين پور گفت: با توجه به خشکسالي‌هاي اخير امسال آب‌رساني به عشاير به‌صورت کامل انجام شد و هيچ عشايري نبوده که درخواست آب داده باشد و از سوي اين اداره کل انجام نشده باشد.

وي افزود: امسال نتوانستيم نهاده‌هاي موردنياز عشاير را تأمين کنيم و به ازاي هر رأس گوسفند تنها 6 کيلوگرم نهاده در اختيار عشاير قرار گرفت، لذا از عشاير به دليل شرايط سختي که داشتند عذر مي‌خواهم.

مديرکل امور عشاير چهارمحال و بختياري ادامه داد: همچنين خريد تضميني دام مازاد و دامي که پير شده و از رده خارج است آغاز شده است، در حال حاضر هر کيلو بز و ميش حدوداً 30 هزار تومان خريداري شده و به ازاي هر کيلو گوسفند زنده نيز 3 کيلو جو يارانه‌اي در اختيار عشاير قرار خواهد گرفت.

حسين پور عنوان کرد: در مسير کوچ عشاير اکيپ‌هاي خدمات رسان مثل نيروي انتظامي، هلال‌احمر، شبکه بهداشت و دامپزشکي مستقر هستند، همچنين تانکرهاي آب‌رسان نيز آماده شده تا در مسير کوچ به‌ويژه گردنه تاراز آب را در اختيار عشاير قرار دهد.

وي خاطرنشان کرد: امسال با توجه به شرايط آب و هوايي برنامه‌ريزي‌هاي لازم انجام خواهد شد تا به عشاير خدمت‌رساني خوبي صورت گيرد، تأمين نهاده‌ها، زمان کوچ و... ازجمله مواردي هستند که بايد بررسي شوند.

مديرکل امور عشاير چهارمحال و بختياري اضافه کرد: يکي از برنامه‌هاي پيش رو اين اداره کل اين است که عشاير پالايش شوند، برخي از سال‌هاي قبل دفترچه عشايري دارند ولي برخي از آن‌ها ديگر عشاير نيستند و ساکن شدند که اين موارد بايد تعيين تکليف شود.

حسين پور بيان کرد: در حال حاضر 45 هزار دفترچه عشاير در چهارمحال و بختياري وجود دارد اين در حالي است تنها 25 هزار خانوار عشايري در اين استان  وجود دارد، اين يعني دفترچه‌ها در اختيار ديگران است.

وي تأکيد کرد: براي سازمان‌دهي و پالايش عشاير قرار است امسال کارت شناسايي براي آنان صادر شود لذا از عشايري که هنوز ثبت‌نام نکردند تقاضا مي‌شود حتماً در دفاتر خدمات پيشخوان و ادارات شهرستاني ثبت‌نام کنند چراکه از سال آينده کليه خدمات‌رساني‌ها بر اساس کارت شناسايي جديد است.

انتهاي پيام/1031ج
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html